Alt er mulig

Treindustriens Tekniske forening inviterte sine medlemmer til sitt årlige julemøte i desember. 114 deltakere ble regelrett blåst av banen og kunne gå inn i jula med godfølelsen på plass.  

For det var litt av et kobbel de hadde samlet i år. Per Olav Lundteigen (Senterpartiet) startet ballet, og det er inspirerende å høre på folk som har talekunsten i sin makt. Lundteigen er senterpartimann i sin sjel, og litt valgflesk kommer man aldri utenom.  Men vi trenger folk med meninger og engasjement, og det mangler det ikke på her. 

Valgflesk

Åpningsreplikken var noe slik som dette: Senterpartiets basis er privat eiendomsrett.  -Vi ønsker en konkurransepolitikk som skal unngå monopoler, fortsetter han.  -Vi ønsker å satse på næringene som er basert på fotosyntesen, og dere er en del av det.  Det må gjøres lønnsomt å skape arbeid i næringene, og offentlige rammebetingelser må legge til rette for lønnsomhet.  

Senterpartiet ønsker ikke innleie av arbeidskraft, men kun faste ansettelser.  Dette fører til trygghet hos arbeidstaker.  Bemanningsbyråer som ønsker å erstatte faste ansatte må bort, mener Lundteigen.  

En tøffere bransje

Industriproduksjonen i Norge må opp.  For å få til dette trenger vi lærlinger, fagfolk og gode rammebetingelser. Lundteigen etterlyser en tøffere bransje, som kan stå i ryggen på politikerne som ønsker forandring.  Da blir det lettere å få gjennomført endringer.  

Vestre

Etter Lundteigen var det klart for Jan Christian Vestre som er daglig leder i Vestre AS. Jan Christian er en ung mann, og da han entret podiet etter Lundteigen må jeg innrømme at jeg syntes litt synd på han.  Så skjedde det noe. Og allerede etter første setning hadde han vekket interessen min, og etterhvert satt jeg bare å måpte og koste meg.  For her ble vi for alvor blåst av banen. Jan Christian og Vestre er ikke redde for å sette seg mål, de er ikke redde for forandring.  For både forandring og utvikling er kjernen til suksessen de opplever.  

Tittelen på innlegget sier mye: 

«Fra turnstativ i Haugesund til trebenker på Times Square.»  Og hvordan kommer man seg dit?  Jo, det skjønte vi da vi hørte på den unge daglige lederen.  

En sterk eksportvare

Vestre ble grunnlagt i 1947, og har siden den gang laget utemøbler til offentlige rom.  I mer enn 70 år har de fått være med på å skape sosiale møteplasser for millioner av mennesker.  Ikke lag ting, lag møteplasser, sier de.  

Byene vokser og mennesker bor tettere. Vestre ønsker å være med på å skape gode offentlige rom, der man møter mennesker.  -Slik bygger vi ned barrierer, og kan slik bidra til en litt bedre verden,  sier Jan Christian.  -Vi vil bringe mennesker sammen.  For oss i Norden er allemannsretten en selvfølge, men slik er det ikke andre steder i verden.  Derfor er den nordiske modellen en sterk eksportvare, mener Vestre. 

Verdens grønneste fabrikk

På få år har Vestre doblet omsetningen sin, og de har økt eksportandelen kraftig.  De leverer produkter med livstidsgaranti.  Det beste for miljøet kan også være det beste for økonomien.  På lang sikt,  i en livsløpsøkonomi, mener Vestre at ingen kan slå dem på pris.  Langsiktig bærekraft er en forutsetning i alle deler av virksomheten til bedriften. 

Vestres mål er å bli verdens mest grønne fabrikk, og de er på god vei.  De har 150 svanemerkede produkter, de produserer sin egen energi, og har bestilt verdens første helelektriske lastebil.  Innen 2025 skal de være helelektriske.

Solidaritet

Vestre gir 10 prosent av overskuddet sitt til global solidaritet.  All produksjonen skal forbli i Skandinavia. Det betyr at de må jobbe mer effektivt, digitalisere produksjonsprosessene og jobbe smartere.  

 Vi kan enkelt skape vekst

-Norge har for liten vekst og for lite eksport, mener Jan Christian. -Vi har alle muligheter til å skape vekst.  Bare tenk: All produksjon krever energi.  Vi kan forsyne vår egen industri med grønn, ren energi.  Dessuten har vi verdens mest bærekraftige materiale rett utenfor døra – treet!  For å få opp lønnsomheten må vi produsere mer ferdigvare før det fraktes ut, mener han.   

Bruk våre fortrinn

I Norge har vi en fantastisk kultur for innovasjon.  Vi er verdensmestere til å ta i bruk ny teknologi, og norsk design er helt i toppen internasjonalt. Verden står i kø for å kjøpe skandinavisk.

-Vi må ha et felles mål, avslutter Jan Christian.  Vi må doble norsk fastlands-eksport og norske industri-investeringer i løpet av 10 år!

Kebony

En annen suksesshistorie kunne Arnt Kristian Barsten i Kebony fortelle om.  Kebony ble startet i 1997.  Med teknologi som er utviklet i Norge bruker de hurtigvoksende tre, som de behandler med bioetanol.  Dette har erstattet tropisk hardtre.  I 2018 eksporterte de sine produkter til 33 land, og hadde en omsetning i 2019 på 320 millioner kroner.