En anonym storaktør

Av Elisabeth Østby

Stangeskovene fester grepet om interiør, og kan nå kalle seg en totalleverandør av byggevarer til byggebransjen. 

For Stangeskovene har vokst, og de siste par årene har de bikket en milliard i omsetning.  –Men vi har mer fokus på resultater enn volumer, sier Sverre Kværner. –Og det å gå litt under radaren kan være en fordel, smiler han.  

Sverre Kværner er daglig leder i Stangeskovene Handel, og Stangesskovene Industri. I tillegg er han styreleder i de 13 bedriftene  som inngår i Stangeskovene.  Vi møter Sverre hos Stangeskovene Kværner på Kløfta, fire mil nord for Oslo.  

F.v.: Salgsleder Christian Rudi Andersen, Sverre Kværner er daglig leder i Stangeskovene Handel og Stangeskovene Industri og daglig leder i Nordlamell Martin Midsem.

Flere ben å stå på

Sammen med Sverre, er også salgsleder Christian Rudi Andersen, og daglig leder i Nordlamell Martin Midsem. Martin og Nordlamell har levert trevarer til norske trevare- og innredningsprodusenter siden 2008.  I sommer kjøpte Stangeskovene 51% av aksjene.  –Det er ikke alltid så lett å være en liten bedrift i vårt segment, sier Martin.  –Sammen med Stangeskovene får vi enda flere strenger å spille på. Vi skal videreutvikle oss, og være en kompetansebedrift for Stangeskovene.  

–Med Nordlamell er vi enda nærmere målet om å være en totalleverandør av byggevarer, sier Christian. På interiørsiden er vi nå komplette og dekker både forhandlere, industri og entreprenører.

Strukturendring

Stangeskovene tilbyr alt fra råvarer rett fra skogen til ferdig produkt, og med en skare av ulike bedrifter under samme fane kan de nå dra synergier fra hverandre. De 10 siste årene har de investert 100 millioner kroner i egne sagbruk. Målet er å kunne opprettholde foredling i Norge.  –Strukturen i markedet er totalt endret, og vi må følge med, sier Sverre. 

Kompetanse i et utfordrende marked

Nordlamell, som er en leverandør av internasjonale trebaserte plateprodukter og vindusemner,  har en svært god forståelse for markedet.  –Vi trenger denne kompetansen for å kunne dra synergier inn i vårt eget land, fortsetter Sverre. –For vi er avhengig av en viss form for import for å kunne opprettholde egen produksjon.  F.eks så er hvitmalte standardlister et eksempel på et importprodukt.  Dette klarer vi ikke å konkurrere på.  Istedet skal K. Kværner som er listverkprodusenten i Stangeskovene, produsere andre typer listverk i det øvre prissjiktet. Vår ambisjon er å være den ledende leverandøren inn i hyttemarkedet. I 2011 kjøpte Stangeskovene K. Kværner som ble etablert i 1934 som et sagbruk og høvleri.  De siste årene har de spesialisert seg på listverkproduksjon.

Sammen for norsk produksjon

Den siste tiden har Stangeskovene kjøpt 40 prosent av Svensk Trelackering som er Sveriges største overflatebehandlingsbedrift med syv produksjonslinjer, og 51 prosent av Tindevindu som er en ren nettbutikk for vinduer.  –Det er norsk produksjon vi er opptatt av, og som vi ønsker å være med på å styrke framover. 

Konkurransefortrinn

Interiør har den siste tiden blitt et av Stangeskovenes store satsingsområder, og sammen med Nordlamell kan de tilby en totalpakke til kundene sine. –Eikespiler og bjørkespiler er viktige og etterspurte produkter som vi leverer, sier Martin.  –Framover ønsker vi å se på muligheten til å foredle gran for å ha enda flere produkter å tilby. Vi skal ha korte leveringstider, kundetilpassede produkter i de treslag og utførelser som kunden etterspør.

–For oss i Stangeskovene er det kvalitet og kunnskap som vektlegges, sier Sverre.  –Tillit ute hos kunder er mer verdt enn bare gode priser. Vi ønsker hele tida og forbedre oss på kompetanse og ingen industrikunder er for små.  Alle skal bli ivaretatt.  Når vi er flere selskaper samlet deler vi kunnskapen oss i mellom, og vi lærer mer enn vi gir, mener han.  –Selv om vi er mange firmaer som holder på med ulike ting, drar vi nytte av hverandres kunnskap og erfaringer. 

Påskrudd hver dag

Tilsammen i Stangeskovene er de 220 ansatte med en drøy milliard i omsetning. –Vår store styrke er at vi har mange ben å stå på, sier Sverre.  –Vi jobber i en viktig bransje, for tre er framtiden. Det gjelder å opprettholde fokus på kostnader og produktivitet hele tiden. Tror du at oppgangen fortsetter uten at du må jobbe for det, så har du tapt, smiler han.  –Her gjelder det å være påskrudd hver eneste dag.  

FAKTA STANGESKOVENE

Virksomhetsområder

Skog og eiendom

-Forvaltning og drift av egne skoger, 227 000 dekar skog

-ISO 14001 / PEFC – sertifisert

-Skoglig tjenesteyting og tømmeromsetning

-Utmarksnæring

Sagbruk og høvleri, treindustri

-ESAS (Eidskog Stangeskovene AS – 51 %):

-Sagbruk på Vikodden (småtømmer) og Skotterud (grovt tømmer)

-Høvleri på Skotterud

-Høvleri ved Stangeskovene Tistedal AS

-Høvleri ved Stangeskovene Kværner AS

-Hemnes Tre AS

-Nordlamell AS (51%)

-Svensk Trelakering AB ( 40%)

Byggevareutsalg / Handel

-Heleide: Stsk Tistedal AS, Stsk Fetsund AS, Stsk Årnes AS, Stsk Skarnes, Stsk

Kværner AS (Kløfta), Høvellast Lillestrøm AS

-Deleide: Stsk Bjerke AS (Maura), Stsk Volden AS (Tobøl), Ø.M. Fjeld Byggshop AS

(Kongsvinger)

-Tindevindu AS

Ansatte: 220

Omsetning: 1,1 mrd kroner