-Det sies at det vil skje mer de neste fem årene enn det som har skjedd de siste 50, og det er vi også overbevist om, sier Linda Gaasø. Hun ble ansatt i Fagtrapp etter nyttår i år, og hennes oppgave er å stake ut kursen videre og styrke bedriften innen teknologi, digitalisering og markedsføring. -Det er unikt å ha en person som kan sette fokus på disse tingene i en liten trappefabrikk, sier daglig leder Ansgar Gaasø.
For vi vet det alle sammen. Endringene kommer stadig raskere. Men hvordan skal man klare å følge med? Det var også Fagtrapp sitt store spørsmål. -Vi hadde behov for å styrke laget vårt, forteller Ansgar som eier bedriften sammen med Frank Sletli. -Vi ønsket en person som kunne bringe oss et steg videre. Plutselig åpnet muligheten seg. Datteren Linda, som hadde jobbet 10 år i et softwareselskap for olje og gassindustrien, fortalte at hun ønsket nye utfordringer. Med en mastergrad i teknologi, innovasjon og kunnskap og bred erfaring visste Ansgar at tiden var inne for å få henne med i organisasjonen. Sønnen Ronny har allerede 14 år bak seg i familiebedriften.
Ny giv
-Det er rart med det, fortsetter Ansgar. -Når man bestemmer seg for å satse nytt, så skjer det noe med motivasjonen. Da vi bestemte oss for å ansette Linda kom vi også i gang med oppussing av kontorlokalene som vi har tenkt på i mange år, smiler han. -Vi fikk rett og slett en liten dytt i baken. Også skal det jo sies at Linda er det første kvinnelige innslaget her siden år 2000. -Det er bra for arbeidsmiljøet med en viss balanse er de to enige om. En kvinne blant elleve ansatte er bedre enn ingen, ler Linda.
Rekordomsetning
Fagtrapp slo alle rekorder omsetningsmessig i fjor og passerte for første gang 20 millioner. -Vi har et godt resultat også, sier Linda. 2019 ser ut til å fortsette i samme takt. Bedriften har gode, faste kunder som er alt fra små snekkerverksteder til større husprodusenter. Noen av avtalene strekker seg faktisk helt tilbake til oppstarten av Fagtrapp i 1986. -Vi har dyktige medarbeidere, som gjør sitt ytterste hver dag. Det er vi veldig takknemlige for, sier Ansgar. -Vi har også en lærling som tok svennebrevet i bygg- og innredningsfaget før jul. Han er en svært dyktig ung mann som nå er i gang med fagbrevet for CNC operatør sammen med en annen driftig kollega som har lang fartstid i bedriften.
Mange typer trapper
Fagtrapp produserer rundt 600 trapper i året. -Midtvangetrappene er min favoritt, smiler Linda. De er rett og slett lekre og flere kunder har fått øynene opp for disse smykkene. Glassrekkverk og ulike vangeløsninger er i vinden. Det gir et mer luftig preg som mange liker. Det er veldig gøy at flere ser ut til å tenke på trappen som et vakkert møbel og midtpunkt i stedet for kun et bindeledd mellom etasjene. Vi ser også at etterspørselen etter oppbevaringsmuligheter under trappa øker. Arealutnyttelse blir bare viktigere, og vi tilbyr blant annet bodløsning under trappa og er i ferd med å utvikle andre løsninger også, forteller Linda.
Bedriften leverer alle typer trapper fra standard til eksklusive designtrapper til hyttetrapper. -Vi ligger fint plassert på Espa, Hedmark i forhold til Hafjell, Trysil, Sjusjøen og Skeikampen, og vi har flere faste kunder i disse områdene, sier Ansgar.
Kanskje kommer fargene?
-Framover håper jeg det kan komme enda flere farger på trapp, sier Linda. -Det er ikke så lenge siden alt i hjemmet var hvitt og lyst – vegger, tak, bad, kjøkken, møbler, m.m. Nå er det farger i interiøret som gjelder og hvorfor ikke fargesette hele eller deler av trappen som kanskje er det største møbelet du har? Dette er en fin måte å skape et personlig og spennende uttrykk. -Vi leverer jo trapper i mange ulike farger da, minner Ansgar om, og viser fram fargeprøver i alle varianter. -Eller vil dere ikke kalle dette for farger, spør han? -Linda og jeg ser på hverandre og er enige om at dette ikke er det vi ser for oss. For trapper leveres helst i naturfarger som står i stil til parketten, eller hvitt. -Nei, kanskje rett og slett litt sprekere farger hadde gjort seg, er vi enige om.
Ny strategi
Linda har utviklet en mer moderne profil og laget nye hjemmesider siden hun startet i bedriften. Og lekkert har det blitt. En profesjonell fotograf har tatt bilder av prosjekter, og det gjør seg på nettsidene. Markedsføring er en del av Lindas ansvarsområde, men først og fremst skal hun se på helheten i bedriften. -Vi må få bedre flyt i prosesser og kommunikasjon i hele verdikjeden, fra førsalg til ferdig produkt, og mellom de ulike aktørene i kjøpsprosessen. Det har vært en enorm endring i handlemønstre de senere årene og byggebransjen ligger unektelig etter på dette området, sier hun. -Strategisk tenking er viktig. Med nye digitale verktøy skal vi løse eksisterende flaskehalser, minimere manuelt arbeid og redusere feil i produksjon og i leveranser.
Maskintrøbbel
-Men for å få gjort noe som helst er vi avhengig av at de maskinene vi har fungerer, sier Ansgar. -En av maskinene våre har stått siden oktober. Den er fortsatt ikke helt frisk, men den er nå tatt i bruk. Maskinen er gammel, og det er greit, men reparasjon har tatt uforholdsmessig lang tid. Dette virker til å være et problem i bransjen som helhet og her trengs det skjerping, mener han.
Skal synliggjøre kvalitetsprodukter
Med innspill fra Innovasjon Norge er Fagtrapp i gang med å definere et prosjekt for å utvikle egne produkter som er godkjent innenfor norske forskrifter. -Vi ønsker å få et synlig bevis på at våre produkter er kvalitetsprodukter produsert etter de forskriftene som gjelder. Nye prosjekter tvinger oss til å tenke nytt, og da kan det komme mange nye løsninger. Det er spennende, sier Ansgar. -Et synlig kvalitetsprodukt skal bli vårt konkurransefortrinn i forhold til useriøse aktører. For vi ser mange dårlige produkter som kommer utenfra Norge. Vi har forskrifter som vi skal forholde oss til, men der må vi nok si at det offentlige er altfor dårlige til å følge opp aktører som avviker fra dette.
Vil prøve seg på eksportmarkedet
-Gjennom prosjektet ønsker vi også å utvikle en helt spesiell trapp som kan egne seg for eksportmarkedet. Der har vi et stort potensiale som vi må utnytte, mener Linda. -Vi mener at utviklingen av et produkt kan gjøre det enklere å komme inn på dette markedet. Nordisk design er kjent for god kvalitet, og vi kan ri på den bølgen.
Som en begynnelse har Fagtrapp hatt et samarbeid med en dansk produsent i vinter da de var avhengig av å samarbeide med andre om produksjonen av trapper. Vi har tilegnet oss kunnskap om hvordan utenlandske aktører jobber, og det er nyttig når vi etterhvert skal prøve oss der ute selv, sier far og datter.
Bygg Reis Deg
Til høsten er det Bygg Reis Deg og Fagtrapp har vært med som utstiller annet hvert år siden 1987. Dette er et fint sted å komme i kontakt med andre aktører, eksisterende kunder og nye kunder. -For oss har det vært et viktig og lønnsomt sted å delta, sier Ansgar. -Her kjenner man tempen på markedet. Så får vi håpe at flere har det like hett som oss, smiler han.