Et kappløp med trender for Olerud Male og Snekkerverksted

I sprutende regn, snøføyk og fem minusgrader gikk bilturen til Lunner i Oppland.  Jeg kan absolutt tenke meg bedre føre enn underkjølt regn, men dårlig vær, ble raskt oppveid av varm kaffe, hyggelige mennesker og spreke utstillinger hos Olerud Male og Snekkerverksted.
I fjor feiret Olerud 25 års drift, og i løpet av det siste året har det skjedd store forandringer hos bedriften.  -De er store for oss i alle fall, smiler daglig leder Arne Ivar Olerud.  -Du må huske på at med syv årsverk og 14,5 millioner i omsetning i 2017 så er vi en liten bedrift.  Dermed blir alle berørt på en eller annen måte når nye beslutninger tas og gjennomføres.
Tar vare på kompetansen
De startet med å gjøre om på eierstrukturen i bedriften.  Arne Ivar og faren, Roger, startet bedriften med lik eierandel for 25 år siden.  I fjor solgte faren sine aksjer som ble fordelt likt på Arne Ivar og hans søster.  –Far jobber fortsatt, forsikrer Arne Ivar.  -Det er viktig å ta vare på seniorgenerasjonen, hvis vi får lov til å kalle dem det, smiler han.  -Far har jobbet mye hele livet, og det er ikke sunt å slutte tvert. Han har også en unik kompetanse som vi drar god nytte av lenge enda.  Derfor jobber han ca 70 prosent, slik at han kan få goder av jobben og litt mer fritid enn det han har hatt før.
Raske prosesser
Forandringene i eierstrukturen får ingen innvirkning på de andre medarbeiderne, men det gjør investeringene som ble utført i 2017 og som ferdigstilles nå i 2018.  To uker før sommerferien søkte de kommunen om å få bygge på fabrikken med 200 kvadratmeter.  -Rask tilbakemelding førte til at vi kunne starte med grunnarbeider, og i løpet av to måneder var bygget ferdig, forteller Arne Ivar.
Effektivisering
Da Tre og Profil besøkte Olerud, var Vidar Udnes i Falkenberg i full gang med installasjon av en splitter ny plateoppdelingssag fra Biesse.  -Nå kan vi lage kapplister som mates direkte inn i maskinen istedenfor at en operatør skal stå å punsje for hver ordre.  Dette gir stor effekt på grunn av optimalisering både når det gjelder tid og feilmargin, forteller Arne Ivar.  Rolf Olerud er operatør på saga.  Han har vært svært delaktig i tegning av bygget og i hvilken sag som skal inn for å få best mulig utnyttelse.
Flaskehalsen flytter seg
-I et lite sekund tenkte jeg at vi nå snart er ferdig, humrer Arne Ivar.  -Så feil kan man ta, for utfordringene våre kommer nå til å flytte seg.  Øker man effektiviteten et sted sier det seg selv hva som skjer i andre deler av produksjonen. Kravet til effektivitet og automatisering blir stadig høyere.  Det er bare å følge med, smiler han lurt.  Ny sag og påbygg kom på til sammen 2 millioner kroner, og det er mye penger for en liten bedrift.
Lykkelig som liten
-Samarbeid er nøkkelen i vårt konkurranseutsatte marked, fortsetter Arne Ivar.
-Derfor har vi dialog med flere bedrifter som leverer produkter til oss.  Slik blir vi en komplett leverandør til våre kunder.  Olerud lager skreddersydde innredninger, kjøkken og baderom.  Vinduer og dører kjøper de fra andre.  -Vi er ikke best på alt, fortsetter Arne Ivar, men gjennom samarbeid kan vi levere de beste produktene til våre kunder.  Vi har skapt oss et navn, og både byggmestre, snekkere og privatpersoner vet at de kan bruke oss for å få tak i de rette produktene til sine prosjekter.  Vi er fornøyd med å være en liten bedrift, og da er tett samarbeid den eneste muligheten for å overleve. For det skal vi, og vi lever godt her nå, forsikrer Arne Ivar.  De tre siste årene har Olerud vært en Gasellebedrift.  Det vil si at de har doblet resultatet hvert år.  I 2017 oppnådde de et resultat på seks prosent, målet er åtte.
De viktige detaljene
Olerud er langt fremme i produktutvikling.  Et eksempel er innadforliggende skapdører i både kjøkken, baderom og garderobe.  Bedriften var tidlig ute med å tilby slike produkter som virkelig har slått an i markedet.  -Trendene forandrer seg raskere enn før, sier Arne Ivar.  -Vi tilbyr nå buede detaljer på kjøkken og andre innredninger.  Dette ser også ut til å slå an.  Det er arbeidskrevende for oss, men hvis kundene vil ha det, så skal de få det.
Fargetrend
Når det gjelder farger går trenden mot det mørke, gjerne svart.  Men hos Olerud ser de også en økende tendens til større fargegladhet.  Når Tre og Profil var på besøk hadde de nettopp solgt et kjøkken i en sprek grønnfarge.  –Vi har kunder som fornyer fargen på kjøkkenet sitt hvert andre år, forteller Arne Ivar.
Treets renessanse
En kombinasjon av slette skuffer og fyllinger i skap, eller motsatt er også en klar trend.  Skinndetaljer, særlig i håndtak har blitt populært, og i en av utstillingene er håndtakene håndsydd i England.  – Det er ingen tvil om at treet har fått sin renessanse.  Vi ser at etterspørselen etter trestruktur og også massivt tre er økende.  Olerud ser nå på muligheten å utvikle egne produkter av nye treslag.  Hvorfor bruker vi ikke mer av de ressursene vi har i umiddelbar nærhet? spør han.  -Mulighetene er mange, vi må bare utnytte dem.