Førre Express – nytenkning i en gammel bedrift

Etter en luftig flytur der vi måtte klamre oss fast i armlenet ved landing for å ikke riste løs fra flysetet, var jeg svært lettet da jeg gikk inn dørene på Haugesund flyplass.

Flunkende nytt

Bare 20 minutters kjøretur fra flyplassen ligger Førre Trevare, i Førresfjorden. For seks år siden besøkteTre og Profil fabrik- ken. Da hadde de nettopp flyttet inn i disse splitter nye lokalene, og flere digre trailere sto klare til å lesse av flunkende nye maskiner. En ny epoke skulle begynne.

En oppslukende pessimisme

Men nye epoker er ikke det samme som bedre tider. Oppstarten til Førre ble tøff. Daglig leder Birger Førre brukte mange kvelder og nattetimer i fabrikken i løpet av de to første årene. –Det tar lang tid å få nye maskiner til å fungere slik de skal, sier han. I tillegg kom oljekrakket som rammet hardt. –Ja, det var tider det, sukker Birger og rister på hodet. Når det blir så mange negative faktorer samtidig, så blir hverdagen utfordrende.

Riktig fokus

Derfor forsto de på Førre at de måtte tenke annerledes. Noe måtte gjøres. Med ekstern bistand har de klart å snu negative tanker til å fokusere på det som er positivt og det som fungerer. –Det er jo slik at selv om en ny maskin har nedetid på 10 prosent, så går den i 90 prosent av tiden, minner Birger om. -Forbedringer må til, men vi har likevel god kapasitet som vi må utnytte på best mulig måte. Vi har derfor fokus på oppetid, ikke nedetid.

-Endelig er det gøy å jobbe, smiler Birger. Det siste året har vi snudd fokuset vårt, og det har vi gjort med hell. Vi har sett oss selv i speilet. Hva kan vi gi våre kunder? Hva er vi best på og hvordan skal vi nå dem?

Mer enn bare vinduer

Våren 2017 begynte Kate Elin Østebøvik Haugen i FørreTrevare. Hun er ansatt som selger og har i tillegg tatt tak i prosjekt sosiale medier og synlighet. -Vi skal være den foretrukne vindusleverandøren, sier hun. -Når kunder tenker vinduer, så skal de få opp et bilde av Førre inne i hodene sine. Derfor er vi aktive på Facebook og Instagram. Vi ser at det fungerer, vi får stadig flere henvendelser fra hele landet.Vårt fokus er at vi selger mer enn ett produkt. Standardvarene våre er det mange som kan produsere. Vi skal være best på levering og service. Vi skal være en samarbeidspartner for kundene våre, hvor gode løsninger og kvalitet skal være i fokus. Kundene våre som både er proff og privatkunder er engasjerte. De ønsker spesielle løsninger som skiller seg ut blant det som vi fra før ville ansett for å være standard. Det er her vi bruker tid på å finne ut hva kunden er på jakt etter, og hvordan vi kan finne de løsningene som passer både ønskene og lommeboken. Det gir oss muligheten til å yte ekstra service og gjøre kunden trygg på de valgene de til slutt faller ned på.

Vinn-vinn

De siste årene har Førre fått mindre og mindre margin på standardprodukter. Birger kom derfor opp med ideen om Førre Express. –Vi må være gode der andre er dårlige, sier han. -Hvis vi tjener lite penger på standardprodukter, hvorfor skal vi da lage dem?

Med Førre Express tilbyr de leveranser av produkter i løpet av seks dager. Slik kan de hjelpe kundene sine når de opplever utfordringer. For det skjer mye på en byggeplass, og det er mange produkter som skal inn. Av og til glipper det på bestilling, leveranse eller reklamasjoner. Da kan de henvende seg til Førre å få varene i expressfart. Vinn – vinn. De får sine produkter raskt og Førre får mer igjen på bunnlinjen.

-Samarbeidspartnere som vet om Førre Express har kommet til oss også ved større hasteleveranser. Vi klarer ikke å levere flere tiltalls vinduer på seks dager, men vi klarer det uansett på kort tid. Det er dette vi ønsker å oppnå, og på den måten kan vi levere noe de andre ikke kan, sier Birger.

Målet framover

Målet framover er å levere enda mer Express, og de ønsker å bre seg utover hele Sør-Norge med sine spesialprodukter. Førre bruker ulike treslag i spesialproduktene. Eik og Accoya er det som øker aller mest. Accoya er vedlikeholdsvennlig modifisert tre med høy holdbarhet. Som standard bruker Førre accoya i alle sine glasslister.

Miljøendring

Førre Trevare har fått støtte til Biomidler gjennom NAV og har dermed penger til å drive opplæring av alle ansatte i bedriften. Forenkle og forbedre prosesser er hovedfokus. -Mange kaller det LEAN, sier Birger. -Her kaller vi det ingenting. Det handler om å skape en hyggelig og mer effektiv arbeidsplass der alle skjønner viktigheten av den jobben de gjør. Førre leier inn en svensk konsulent til å trene inn dette. –Han får oss til å tenke annerledes og til å forandre på den måten vi jobber på. -Prioritere, finne årsak og handle, flytte fokuset bort fra det negative til det som fungerer og til hva vi faktisk skaper sammen, smiler Birger. – Vi er avhengig av hverandre og vi må alle skjønne at bedriften må tjene penger for at vi skal ha en trygg jobb fremover. Alle må bidra.

Setter sine egne standarder

De som jobber i produksjonen får ansvar for å fortelle og skrive ned hva som fungerer best. De setter ned standarder for hvordan arbeidsstasjonen sin skal være. Ryddighet og orden er en del av dette, og alle blir fulgt opp. -Har du ikke gjort det du sa du skulle, så får du beskjed av vår svenske trener, smiler Birger.

Prioritere, finne årsak og handle, flytte fokuset bort fra det negative til det som fungerer og til hva vi faktisk skaper sammen.

En god samarbeidspartner

-Jeg ønsker å rose den jobben NAV har gjort for oss. Vi har opplevd saksbehandlere som viser en genuin interesse og gitt oss gode råd om muligheter innenfor gitte rammer. Som regel er det bare negativt å høre, derfor er det også viktig å få fram det positive. Uten deres støtte hadde vi ikke kommet så langt med opplæring som vi er i dag, sier Birger.

Gir mennesker en mulighet

Førre har godt samarbeid med NAV også på andre områder. Flere mennesker har vært innom bedriften på arbeidstrening. Blant annet har de hatt to menn fra Syria i bedriften, som i tillegg til arbeidstrening har lært seg bedre norsk. -Vi fikk beskjed om å snakke kun norsk med dem, forteller Birger. -Det er jo utfordrende til tider, men det er verdifullt både for de som kommer hit, og for oss som jobber her. Nav fikk oversatt brukermanualer til de ulike maskiner og utstyr til arabisk. Det lettet veldig på innlæring. I tillegg har Førre trent med mennesker fra tilrettelagte bedrifter gjennom Ringer i vann. De har også gjennom flere år trent med ungdommer som har havnet utenfor skole og arbeidsliv på grunn av ulike årsaker, både fysisk og psykisk. Flere har fått seg arbeid etterpå og noen har gått videre til andre bedrifter for å styrke CV-en sin.

Godfølelsen er tilbake

-Strategien vår fungerer, smiler Birger. –Vi er 20 ansatte som alle ivrer etter å skape en bedre arbeidsplass med lønnsomhet på dagsorden. Omsetningen på 42 millioner kroner ser de fram til å øke framover. -Nå gleder jeg meg til å gå på jobb igjen, sier Birger. -Det er en god følelse.