SPILKA øker takten

I 1933 etablerte Knut Stafset AS Spilka Industri. Dette var begynnelsen på et industrieventyr i Ålesund, og 90 år senere kan de se tilbake på en historie full av utvikling. Spilka har tradisjon for å være en pioner i markedet, og tradisjonen føres videre. Med kontinuerlig nyvinninger og satsing på bærekraft har de det siste året håvet inn tre priser for nyskapning, bærekraft og handlekraft.

En mandags morgen gikk turen fra Gardermoen til Ålesund i et av vinterens verste snøfall.  Med forsinkelser på flyplassen og sirkling over Vigra i 30 minutter, var vi det eneste flyet som fikk lande denne morgenen. Vel nede på bakken i Ålesund ble vi sittende fast i flyet fordi bakkemannskapet ikke fikk fram flytrappa på grunn av all snøen. Da jeg endelig kom meg til leiebilen var den så nedsnødd at jeg måtte bruke hele kroppen som kost. Dekt av snø, satt jeg meg endelig inn i bilen som selvfølgelig manglet firehjulstrekk. Og der sto jeg, bom fast. Etter mye om og men, fikk jeg en ny bil, og to timer forsinket kunne jeg gå inn dørene til Spilka. 

Der ventet daglig leder Terje Bøe, leder for marked og kommunikasjon Laila Gjerdsbakk og key account manager Ronny Eidsvik med varm kaffe og litt attåt. Jammen var det godt å komme fram denne dagen, og det til en mønsterbedrift med en imponerende historie, og en vilje og evne til å se mulighetene framover. 

Utviklingen

Knut Stafset begynte med produksjon av barne- og dukkevogner i 1933. Dette var hovedvirksomheten fram til 1948 da fabrikken brant ned. Etter oppbygging ble produksjonen lagt om, og rettet seg mot den voksende møbelindustrien på Sunnmøre. Navnet på bedriften ble endret til AS Spilka Industri. I 1959 ble første generasjon hengsler til H-vinduet utviklet. Dette var en revolusjon i vindusmarkedet og gjorde det mulig å snu vinduet helt rundt. I flere tiår var hengslene som en suksesshistorie å regne. På et tidspunkt lå eksportandelen på hele 60%. I 2015 tar AS Spilka Industri et større strategisk grep og utvider sitt produktspekter til produksjon av aluminiumsbekledning som nærmest eliminerer behov for vedlikehold og samtidig forlenger levetiden på vinduer betydelig. -I dag er 43% av alle vinduer som produseres i Norge med alu-bekledning, sier Terje. -Dette er halvparten av det som produserer i Sverige. Det vil si at vi fortsatt har mye å gå på

Store mål

F.v: Key account manager Ronny Eidsvig, leder for marked og kommunikasjon Laila Gjerdsbakk og daglig leder Terje Bøe.

AS Spilka Industri er fortsatt privateid og i dag er det 3. generasjon Stafset ved Bjørn Stafset og Laila Stafset. De har 72 ansatte og en omsetning på 140 millioner kroner i 2022. En ny strategiplan er satt, Spilka 500. –I løpet av fem år skal vi passere 500 millioner kroner i omsetning. For å få til det skal det gjøres flere grep. Målsettingen er høy, men det skal vi klare, sier Terje. 

Kontinuerlig utvikling

-Vi har en fabrikk på 9000 kvadratmeter. Den er bygget ut i etapper, der siste tilbygg kom i 2017 på grunn av satsingen på aluminium. Vi bruker moderne teknologi med fokus på automatisering og digitalisering, og har en egen avdeling for teknologiutvikling og et team med sterk kompetanse på forskning og utvikling, forteller Terje. 

Spisskompetansen til Spilka er innenfor utvikling og produksjon av hengsler og komponenter til utadslående vindu. Det er solgt over 45 millioner Spilka Classic hengsler. Det jobbes på spreng for å utvikle neste generasjon av systemløsninger for vindu og dører.

SPILKA BUILDING SOLUTION

I 2021 tok Spilka Industri enda et nytt steg i sin utvikling og lanserte et patentert system for innfesting av fasadeplater. Dette er et helt nytt forretningsområdet som er en del av Spilka Building Solution AS som ble etablert i 2020, og er et datterselskap under AS Spilka Industri. Selskapet leverer smarte og bærekraftige systemløsninger til byggebransjen der målet er å tilby produktene både som leverandør og entreprenør. Foreløpig er hovedmarkedet i Norge med satsing på eksport etter hvert. 

En problemløser

–Vårt viktigste konkurransefortrinn er vår kultur, mener Laila. -Vi er mange ansatte med samme mål. Høy kvalitet kjennetegner Spilka sine løsninger til dør-og vinduskomponenter. Men kvalitet for Spilka betyr mer enn som så. –Vi skal forstå hvilket behov kunden har, og være en rådgiver for å finne fram til riktig løsninger. Derfor bruker vi mye tid sammen med kunden for å forstå behovet. 

En strategi for framtiden

En omfattende bærekraftstrategi er et ledd i utviklingen av bedriften. -Vi satser på optimalisert produksjon, gjenbruk og resirkulerbare produkter. Tre av FNs bærekraftmål er tatt inn i Spilkas strategi. Mål 8: anstendig arbeid og økonomisk vekst, 9: Bygge solid infrastruktur og fremme inkluderende og bærekraftig industrialisering og innovasjon. 12: Sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre. 

Spilka er sikre på at vektlegging på bærekraft i byggebransjen øker framover. De ønsker å være ledende aktør i Europa, og de får allerede mye oppmerksomhet for sine tiltak. Spilka har ingen klimagassutslipp, og alt avfall går til gjenvinning. –Det er viktig å knytte til seg råvareleverandører som tar bærekraft og miljø på samme alvor som oss, sier Terje.

Bærekraftige produkter

-Bare i Norge forbruker vi 29 milliarder tonn mineraler og gjenvinner kun 2,4% av disse, sier Terje.  -På verdensbasis gjenvinnes 8,6% av alt forbruk, dermed er Norge en av verstingene på dette område. Derfor er Spilkas produksjonsstrategi å produsere kvalitetsprodukter med lang levetid og resirkulere alle bestanddeler.

Ikke snakk – GJØR!

-Byggenæringen står for hele 40% av alle klimagassutslipp i verden, fortsetter en engasjert daglig leder. -Derfor bør det settes inn tiltak kjapt. Vi hadde trodd og forventet at bærekraft allerede nå skulle vært en enda viktigere del av samfunnsutviklingen. Men fortsatt ser vi til vår store skuffelse at både stat og kommune ser mer på pris enn å ta hensyn til bærekraftmålene. Fortsatt importeres hele 85% av alle byggevarer. Det handler om både pris og tilgjengelighet, men skal vi som norske produsenter satse på bærekraft må vi også vite at de som styrer landet er med oss og gjør som de selv sier. 

Nå har de en gylden mulighet til å redde norske bedrifter i en krisetid ved å gi blant annet strømstøtte. Men det bør også komme flere tiltak. I Norge er det 37 millioner vinduer i eksisterende bygningsmasse. En støtte til både etterisolering og utskifting av vinduer kunne hjulpet en hel bransje, og i tillegg vært et ledd i en bærekraftstrategi, mener Terje. -Prognosene framover er dystre, og Spilka selv har måttet permittere ansatte, sier Terje. -Usikkerheten er stor spesielt i vindusbransjen. For å unngå en stor krise, må det gjøres noe. Kostnadene i bransjen har økt på grunn av både energipriser og materialkostnader. Derfor tror vi at tidene framover kan bli tøffe, om det ikke blir satt inn tiltak fra Staten.

-Vi vet også at alle kriser og utfordringer har en slutt, og våre mål fram til 2027 er helt klare. Vi skal nå 500 millioner kroner i omsetning. I løpet av de neste fem årene må vi ansatte 60 personer til. Vi er allerede i gang med å planlegge ny administrasjonsfløy for å ha plass til flere. Den skal stå ferdig høsten 2023. Selv om det blir noen tøffe måneder framover, ser vi helt klart lys i tunnelen, og vi satser og kjører på. For vi skal nå målene vi har satt oss. Klar, ferdig, gå!