Trapper opp

I smørøyet mellom Sola Flyplass og Stavanger sentrum ligger trappefabrikken Hafrsfjord Tre. En stabil og stødig bedrift som har levert solid håndverk siden oppstarten i 1977.  Det har vært et generasjonsskifte, og de nye eierne har ett mål for øye; De skal fortsette den gode driften, men omsetningen og inntjeningen skal opp.  

-Er du sulten? Spør Einar, da jeg kommer inn døra.  Og, jo jeg må innrømme at det er jeg.  Det er bra, fortsetter han og peker mot kantinen.  Der er det dekket med bagetter og gjærbakst.  Brus? Spør han.  Ja, hvorfor ikke, svarer jeg.  Det er jo en helt vanlig onsdag, men man kan vel kose seg litt uansett.  

Yngre krefter

For det er noe med stemningen hos Hafrsfjord. Her er det hyggelig. Kanskje er det familietilhørigheten jeg kjenner på.  For dette er en skikkelig familiebedrift.  Arne Hebnes startet fabrikken for 42 år siden.  Nå har han trukket seg helt ut av driften og overlatt ansvar og eierskap til de to sønnene Arvid og Einar.  Likevel dukker han opp i kantina, der vi sitter og gumler på kanelboller.  Og han er fortsatt opptatt av bransjen, og hvordan konkurrentene driver.  -Interessen vil alltid være der, men det er riktig og viktig at yngre krefter overtar.  Vi trenger pågangsmot i denne bransjen, og det har gutta mine mye av, smiler han.

Trappefabrikken Hafrsfjord Tre
Arvid og Einar Hebnes vil øke omsetningen betraktelig i tiden som kommer.

Trenger unge hjerner

Hafrsfjord har et jevnt tilsig av lærlinger og har kontinuerlig en til to inne hvert år.  -Det er viktig å være med på å lære opp unge mennesker, sier Einar og Arvid.  -De er en viktig ressurs for oss.  Faget har utviklet seg og de unge er midt i forandringene som skjer rundt oss.  De er på et helt annet nivå enn oss på den digitale biten, og det må vi utnytte og sette pris på.  

Øker salget

Både Arvid og Einar har jobbet lenge i bedriften.  -Jeg tok fagbrev i 1986 og mesterbrev i 1990, smiler Arvid.  Einar tok lærerutdanning og jobbet i skolen i flere år før han tok over administrative oppgaver i trappefabrikken.  I år har de omrokert i rekkene.  -Når vi har som mål å øke omsetningen med ca 40 prosent, så må vi gjøre noen grep, smiler Einar.  -Produksjonskapasiteten har vi, og effektiviteten kommer naturlig med økt salg.  Derfor har vi nå omstrukturert oppgaver slik at vi får et bredere salgsapparat.  Arvid og Einar skal selv jobbe aktivt med salg.  

Effektiviserer prosesser

Å øke synligheten er en del av markedsføringen og salgsbiten.  De er aktive på ulike kanaler på nett og bruker en del penger på Google for å ligge øverst i søkefeltet.  De har et aktivt styre med en engasjert styreformann som jobber med forbedringer i produksjonene.  Alle prosesser blir gjennomgått for å se hvordan man kan effektivisere mest mulig. -Om ett år eller to trenger vi en ny CNC maskin, forteller Einar.  -Vi er i planleggingsfasen, forsikrer han. 

-Det er viktig å snakke med erfarne folk i bransjen og søke råd fra kloke hoder. Vi er veldig glad for gode råd. Vi har fått hjelp og innspill til forbedringer i produksjonen fra Eilef Bjerk (bakgrunn i Gapo og Ege Front). Det er viktig å snakke sammen og hjelpe hverandre innad i bransjen.

Trappefabrikken Hafrsfjord Tre
Leo Moracchioli tar skikkelig sats en av sine nye trapper fra Hafrsfjord Tre.

Stadige forbedringer

Investeringer tar tid, og det er kostbart for en liten bedrift.  -Med 18 ansatte og 25 millioner kroner i omsetning i 2018 må vi være sikre på at det vi gjør er riktig, sier Einar.  De siste 5-10 år investerte de 8 millioner i nytt lakkanlegg og påbygg.  Om få strakser er disse utgiftene nedbetalt og nye innkjøp kan gjøres.  -Vi har en stabil og trygg økonomi, og det skal vi fortsette å ha, sier Einar.  -Derfor tar vi nye steg når vi har penger til det. Nytt sponavsug kommer denne høsten, og flere investeringer er altså på trappene, smiler han.  

Balansen mellom standard og skreddersydd

Fabrikken produserer ca. 500 trapper i året.  65% går til proffmarkedet, det vil si mest standardtrapper, og resten produseres til privatmarkedet som er mer skreddersydde trapper.  -Vi er ute etter den gode miksen, sier Einar.  -Balansen mellom standard og skreddersydd må være riktig for å oppnå den beste lønnsomheten.  Inntjeningen vår må opp i tiden som kommer.  

TRAPPETRENDER
Trapper er preget av trender, og Hafrsfjord leverer hele segmentet innen design.  Eika skal nå se mer naturlig ut, og glass og stål er materialer som ofte blir brukt sammen med tre-trinn.  Rette og enkle linjer er fortsatt det de fleste vil ha.  

Leo Moracchioli har blitt en svært anerkjent Youtuber som bor på Ålgård i Rogaland. Han lager coverlåter av nye og gamle hits som han legger ut på YouTube, og har flere millioner visninger hver måned. 

Han og kona har bygget seg nytt hus med eget studio, Frog Leap Studio. Paret valgte Hafrsfjord Tre som leverandør av trapp.