TREND: Ta med naturen inn i hjemmet!

Bau
Utenfor messeområdet stod informasjonsskulpturen Wood Passage, som viser prosessen fra tre til bygg, og miljøfordelene med trebruk. www.woodpassage.eu

Å ta naturen inn i hjemmet er en av hovedtrendene på verdens største messe for arkitektur og byggekunst, BAU 2019. Årsaken skyldes kontrasten til vårt daglig stress og mas og mye bruk av teknologi. Trenden i fremtiden er å skape hjemmet om til en rolig oase der man kan koble av i stillhet og harmoni omgitt av naturlige materialer.

Tre og Profil møter interiørdesigner og produktutvikler Anja Victoria Selli
i Moelven Wood på BAU 2019, som er verdens ledende fagmesse for arkitektur- og byggemesse. BAU er det viktigste utstil- lingsområdet for byggevare- bedrifter som også benytter stedet til å lansere nye pro- dukter og vise nye trender.

Selli som arbeider med utvikling av produkter i tre tilpasset det norske og skandinaviske markedet, er på messen for å se på trender og holde seg oppdatert på nye produkter. Selli som har lang erfaring fra flere selskaper innen styling og design, har utviklet en stor portefølje med farger og produkter som er trendy i tiden. Sammen med flere av kollegaene i Moelven, er hun på BAU for også å se etter produktsamarbeidspartnere som har nye produkter som Moelven kan ta med seg inn i det norske og skandinaviske markedet.

Stikkordet på årets produkttrender er naturlig, sier Anja Victoria Selli.

Inn med naturen

– Stikkordet på årets produkttrender er naturlig. Det vil si produkter som er utviklet fra naturen, som er ekte og ikke for mye manipulert. Trenden er å ta naturen inn i hjemmene våre. Driveren bak denne hovedtrenden skyldes at vi har blitt lei av teknologi, stress og mas. Derfor søker vi etter en rolig oase i hjemmene våre, omgitt av natur og naturlige materialer der vi kan finne stillhet og harmoni. Det vi tidligere søkte etter egne besøk i skog, mark, fjell og sjø, vil vi nå ha inne i hjemmene våre, sier Selli.

Produktutvikleren fra Moelven forteller at dette egentlig ikke er en ny trend, men at den har blitt forsterket med det travle og teknologifylte livet vi lever. – Vi føler nå at vi må få puste litt mer, sier hun og fortsetter:

– Det vi ser med denne hovedtrenden er at det kommer inn både ekte, naturlige produkter og produkter som ser ut som de er laget fra naturens side. Dette forsterkes av farger som tydelig er inspirert fra naturen, slik som brune, beige og varme toner. Dette i kontrast til de tidligere trendene med grått og kaldt, sier hun.

Moelven følger selv den samme trenden som speiles på BAU. De har bevisst lagt inn jordfarger inn i eget sortiment som er tilpasset det norske markedet, etter ønsker fra norske forbrukere og kunder. De har i år lansert en ny serie som heter Sjøbodpanel. Dette er en panel som er slitt og værbitt som benyttes på vegg og takflater.

Natur og helse

– Dette gjør vi for å få mer sjel inn i interiøret. Med denne panelserien børster vi om nye materialer slik at de alle får et unikt uttrykk. Som del av utviklingen av denne paneltypen, har vi blant annet sett til ny forskning som viser at bruk av tre i interiører får oss til å slappe mer av og at tre renser luften, sier Selli, som forteller at markedet har reagert positivt på disse nye produktene.

Selli ser også en annen trend på BAU. – Stein, glass og betong kommer mer og mer inn i samspillet mellom treprodukter og andre materialer. Treet kommer ikke inn som en dominerende effekt på alle flater, slik det tidligere var i Norge med det såkalte «furuhelvete». Tre skal nå stå i kontrast til andre materialer, slik at man kan kjenne varmen fra treet, sier hun.

Kebony eneste norske utstiller også i år Norske Kebony var den eneste norske bedriften som hadde egen stand på BAU i år. Produkt- og utviklingssjefen Arnt Kristian Barsten i Kebony er svært fornøyd med å delta under München-messen. De stilte ut også for to år siden. Også da som eneste norske.

– Vi har satset mye på å slå gjennom i det tyske og europeiske markedet, og i år ser vi at merkevaren vår har blitt enda mer kjent. Til forskjell fra to år siden der vi måtte forklare hva produktene våre var, er det i år mange som oppsøker standen vår fordi at de har hørt om oss på forhånd, eller at vi har blitt anbefalt av andre. Og det er vi selvsagt glade for, siden vår strategi har vært å arbeide systematisk med å kommunisere med arkitektene over hele Europa, forteller Barsten.

– Vi får stort utbytte av å delta på BAU, og opplever vi at det er riktig for oss å være på denne messen. Det er jo her alle er. Dessuten er vi her for å fortelle at vi i oktober i fjor startet opp vår nye fabrikk i Flandern i Belgia – en fabrikk som har samme størrelse med moderfabrikken i Grenland og som i Flandern i Belgia – og at vi kommer til å doble produksjons- kapasiteten med det nye anlegget, sier produkt- og utviklingssjefen.

Viktig å ta med de ansatte

– Jeg tar med nøkkelansatte ned til BAU, slik at de får ta del i utviklingen som skjer ute i verden. Vi ser på de nye produktene som er på vei inn i markedet, dessuten forsterker vi relasjonene til våre leverandører og samarbeidspartnere, sier daglig leder Aino Werp i Control AS. Werp leder et selskap som bygger boliger og næringsbygg ved bruk av massivtre.

Kiwi på Skollenborg i Kongsberg er et av byggene Control AS har levert Kielsteg elementer til, som spenner 23 m uten søyler som gir brukerne full fleksibilitet til innredning. Control AS har også vært med på å bygge en ny SPAR butikk som, ifølge NorgesGruppen Eiendom AS, representere det ypperste av energisparing i norske dagligvarebutikker.

Bau
Stikkordet på årets produkttrender er naturlig, sier Anja Victoria Selli.

Fagmessen BAU
Annet hvert år samles de største aktørene innen verdens byggenæring til den ledende messen for arkitektur og byggematerialer. I år trakk BAU mer enn 250.000 besøkende, der 85.000 av disse kom fra andre land enn Tyskland, fordelt på 150 land. På BAU i år deltok 2.250 utstillere fra 45 land, fordelt på 18 haller som dekket et areal på 200.000 kvadratmeter like utenfor München sentrum. Messeområdet tilsvarer fem ganger arealet til Norges Varemesse. Messen viser alt innen arkitektur, byg- ningsmaterialer og byggesystemer, noe de har gjort siden 1964.