I mars var det klart for en samling av ungdomsambassadørene til Norske Trevarer hos samarbeidspartner Fritzøe Engros. Ambassadørene består av seks ungdommer fra ulike bedrifter der hovedoppgaven er å markedsføre bransjen gjennom framsnakking og være synlig på sosiale medier. Rekruttering er helt avgjørende for bransjens konkurransekraft framover. Derfor er det satt inn store ressurser på dette område.
-En samling av alle ambassadørene skal skape enda mer samhold. Vi må gjøre stas på våre flinke unge slik at de forblir i bransjen, og drar flere med seg, sier leder for forretnings- og medlemsutvikling Monica Wærdahl-Eriksen i Norske Trevarer. Derfor var det duket for en innholdsrik dag i Larvik med besøk hos Fritzøe Engros, middag og hotellovernatting.
Et godt sted å være
Hos Fritzøe Engros var det Ole Schei Hansen som ønsket velkommen. Han er salgsdirektør for industri og har vært ansatt siden 1991. -Jeg er vel en av dem som har vært her lengst snart, smiler han. -Og her trives vi godt. Vi i Fritzøe synes det er veldig hyggelig å få besøk av ungdomsambassadørene til Norske Trevarer, og det er flott tiltak Norske Trevarer er i gang med. Fritzøe Nordic er en totalleverandør av trebaserte produkter til byggevarehandelen og den trebearbeidende industrien. De er 80 ansatte i Norge, 90 i Sverige og 30 i Danmark. Samlet lagerkapasitet er på 70.000 kvadratmeter. Den totale omsetningen i 2021 ble 3,2 milliarder kroner fordelt likt på byggevare og industri.
Satsing på dokumentasjon
-Vår visjon er å være en ledende aktør innenfor våre områder. Derfor har vi klare strategier for hvordan vi skal oppnå dette, sier Ole.
Satsingen på teknisk avdeling og dokumentasjon har vært stor de siste årene, og nå har de tre ansatte som konsentrerer seg om dette fagfeltet. -Det er på en måte ett bevegelig mål, men vi blir stadig bedre. Vi som leverandør må trygge våre kunder. De skal være sikre på at det de kjøper kommer fra land og bedrifter som ivaretar både sosiale rettigheter og sertifiseringer, fortsetter Ole.
En omveltning
10% av alt sagtømmer og over 1,5 millioner m3 kryssfiner til Europa kom tidligere fra Russland. Fritzøe Engros kjøpte varer for over 100 millioner kroner fra Russland i 2021. Da krigen brøt ut. ble det bråstopp.
-Vi klarte raskt å erstatte dette med andre typer varer. At det var en utfordring kan vi ikke stikke under en stol, men vi mener at vi har kommet svært godt ut av det, og kanskje løsningen er enda bedre enn det den var. I dag kommer over 80% av totalkjøpet vårt fra Skandinavia og Europa. Andelen fra Kina har også økt. Kina står nå for ca. 75% av kryssfinerproduksjonen i verden og det er vanskelig å unngå som leverandørmarked. I tråd med den nye åpenhetsloven sjekker vi ekstra nøye hvordan forholdene er i bedriftene vi handler fra, forteller Ole.
Et bærekraftperspektiv
-Arbeidsforhold er også bærekraft, sier Tine O. Fauskanger som er miljø- og bærekraftsansvarlig i Fritzøe Engros. -Bærekraft deles opp i tre dimensjoner minner hun om. Klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Alle disse tre henger sammen og en bærekraftig utvikling skjer først når alle tre er ivaretatt.
-Vårt slagord er Tre inn i fremtiden. Med det sier vi at vi har ambisjoner om å forvalte produkter laget av en av naturens viktigste råvarer på en fremtidsrettet måte. For oss betyr fremtidsrettet også at man retter fokus mot ansvarlighet. Tre er et bærekraftig materiale forutsatt at vi forvalter det på riktig måte, fortsetter Tine.
Fritzøe Engros jobber aktivt med sin tilnærming til ansvarlighet og bærekraft. Både dokumentasjon og sertifiseringer er en viktig del av dette arbeidet. Bedriften er Miljøfyrtårnsertifisert, og har også systemer og rutiner som tilfredsstiller kravene som er beskrevet i sporbarhetsstandarder og er dermed kvalifisert til å selge og håndtere både FSC- og PEFC-sertifisert trevirke.
Et hjerte for tre
Ole er levende opptatt av tre. På en rundtur ute på det enorme lageret på 25.000 kvadratmeter, fikk vi oppleve hans smittende entusiasme. Med 4500 artikler på lager til enhver tid er det store volum som skal håndteres. -Vi har ca 1000 industrikunder i Norge der 70% av industriomsetningen kommer fra trevare- og innredningsbransjen, sier Ole. Han forklarer om ulike kvaliteter på råvarer, MDF og kryssfinèr plater. – Her kan vi mikse ordre med alle typer varer og ha rasjonelle leveringer for kundene våre, fortsetter Ole.
En kreativ avslutning
Dagen ble avsluttet med et inspirasjonsforedrag av Ole Rosen Lystrup fra «Eventyrlig oppussing». Ole er en kreativ sjel, som elsker snekring og treverk over alt på jord (nesten). Han driver et eget snekkerverksted Drivved AS, der historien bak materialene han bruker er en del av kundereisen. Ole river gamle låvekledninger og bruker helst gjenbrukte materialer som er med på å skape uttrykket og historien han er ute etter. Som en kuriositet hadde han med seg prøver av treverk som er over 7000 år gammelt. Tre er svært holdbart hvis det behandles på riktig måte, og utseende er det ingenting som slår, smiler han.