Dørfabrikken satser med nye brannkrav

Testing av brannmotstand i døra til Dørfabrikken i Trondheim hos Rise Fireresearch, og nye EI 30 krav ble oppnådd
Testing av brannmotstand i døra til Dørfabrikken i Trondheim hos Rise Fireresearch, og nye EI 30-krav ble oppnådd.

Dørfabrikken Vatnestrøm utvider markedet sitt, og Oslo står nå for tur. I 2014 fikk de som en av de første dørfabrikkene i landet, EI30 brannsertifikat på enkel ytterdør. I november fikk de branngodkjenning på sin to-fløyede dør med sidefelt og overlys. -Med ny produksjonsteknologi og godkjente branndører står vi enda bedre rustet til å satse på flere og større markeder, sier Vidar Haugland.

I ruskete vintervær gikk turen fra Kjevik flyplass og oppover setesdalsveien til Dørfabrikken Vatnestrøm. Med stadig nye investeringer satser de stolt på det norske markedet. I 2017 sto en ny fabrikkhall klar med en splitter ny produksjonslinje. I november 2018 fikk de etter nøye testing, brannsertifisering på en to-fløyet dør med sidefelt og overlys. -Vi har vært gjennom tunge investeringer, men disse er viktige for å være med i kampen om jobbene. Kravene øker og da gjelder det å satse. Den gamle sertifiseringen B30 går ut i november 2019, forteller Haugland, så da er det bare å henge med.

Sikrer like konkurransevilkår

De nye EI-kravene til brannsertifisering fører til like konkurransevilkår og luker ut useriøse aktører, mener Vidar Brænden som startet hos Dørfabrikken våren 2018. Sluttkunden er sikre på at de får det riktige produktet når dørene merkes med den sertifiseringen de har oppnådd. Men som sagt så er det kostbart å henge med, og økonomisk kan det være vanskelig for de små aktørene.

En helt spesiell brann- og ytterdør

Testingen av den to-fløyede døren foregikk i Trondheim på Rise Fireresearch som eies 30 prosent av SINTEF. – I tillegg til å teste døra ønsket vi å teste den med en rekke forskjellige ekstra glass som er lagt inn mellom brannglasset og det vanlige glasset, forteller Brænden. Glasset er et dekorglass som kan fasettslipes, folieres, blekkprintes eller ganske enkelt leveres som et ekte tradisjonelt fremstilt blyglass. Dette gir store muligheter for kunder til å få sin helt spesielle branndør. Tilsvarende glassmetode benyttes også for ytterdører, og de trenger virkelig en ny renessanse.

F.v.: Vidar Brænden, Vidar Haugland og Runar Bergskås.

Scanner overflater

-Vi ønsker å få tak i design- og bygårdsmarkedet, spesielt i Oslo, og da må vi tilby særegne produkter, sier Brænden. -Byantikvaren stiller strenge krav i de gamle bygårdene, og det holder ikke i alle tilfelle med en nesten lik kopi. Det skal være identisk. Gammel og ny dekor skal visuelt kunne sammenlignes opp mot hverandre. I mange av de flotte bygårdsdørene er det fantastiske dekorelementer. Dette er krevende arbeid for oss, men med ny teknologi har vi nå kommet fram til en enklere og helt nøyaktig måte å skape eksakte kopier på. Ved hjelp av en håndholdt laser, scannes alle overflater og resultatet er en tredimensjonal overflate som representer alle detaljer med høy grad av nøyaktighet. Detaljene implementeres og bearbeides videre i et avansert 3D konstruksjonsprogram. Dette er en helt ny metode i trebearbeidende industri, og vi vet ikke om andre som gjør dette på samme måte, sier Brænden.

Fabrikken har tett samarbeid med bedrifter som har spesialisert seg på blant annet tredreiing og maskinering. Riska Tredreieri hjelper til med all tredreiing, og med slike dører blir det mye dreiing. Dekorelementer med krumme overflater, som for eksempel akantus, overføres direkte fra ekstrahert 3D dørgeometri til CNC maskinering. Her har de et samarbeid med bedriften Det Gyldne Snitt.

Lønnsom produksjon

I år er det 10 år siden Vidar Haugland og Runar Bergskås tok over fabrikken på Vatnestrøm. Det skal feires med en langweekend til Krakow med alle ansatte. Tilsammen er de nå 21 ansatte med en omsetning på 24,2 millioner kroner. -Vi klarte å løfte salget i 2018 med 10 prosent i forhold til fjoråret, forteller Haugland. -Det er vi veldig fornøyd med, og ser at det lønner seg å drive produksjon i dette landet. Nå skal vi markedsføre oss videre i sosiale medier, modernisere hjemmesiden vår og lage nytt brosjyremateriell. Det er et krevende marked å bevege seg i, men så lenge det er gøy og pila peker i riktig retning, satser vi videre, smiler han.


Sander Bakker har bodd i Norge i kun ett år. Han er fra Nederland og har lenge ønsket å flytte til Norge. -Jeg var her på ferie som liten, forteller han. -Siden den gang har jeg hatt en drøm om å flytte hit. I løpet av dette året har han lært seg flytende norsk, og skal nå ha an- svar for fabrikkens markedsføring på sosiale medier.