Kunderelasjon

Trygve Stølan, Per Olav Løken og Tor Brattengen hos Jømna Brug
F.v.: Trygve Stølan, Per Olav Løken og Tor Brattengen hos Jømna Brug.

Kunder vil handle med noen de kan ringe til. Det er erfaringen dørprodusenten Jømna Brug har gjort seg gjennom en årrekke. Og kanskje er det enda viktigere nå enn før. -Etter intens jobbing for å skape en mer effektiv produksjon, er det nå kundekommunikasjon som er det mest utfordrende og mest tidkrevende, mener daglig leder Per Olav Løken.

10 minutter utenfor Elverum ligger Jømna Brug, på det lille tettstedet Jøm- na. Fabrikken har holdt til her siden år 1900, og fortsatt ser vi rester etter storhetstider i selve fabrikkbygningen. Sammen med daglig leder Per Olav Løken og markedssjef Trygve Stølan gikk vi gjennom dagens utfordringer og prøvelser, og jammen forsvinner tiden raskt i møte med både erfaring og entusiasme.

De finere hestekjøretøyers tid

I løpet av 118 år har mye endret seg, heldigvis. Men stoltheten over pro- dukter, kvaliteten og grundigheten er videreført til dagens moderne produksjon. 1900 tallet ble kaldt for «de finere hestekjøretøyers tid», og det med rette. For på Jømna produserte de alle slags store og små vogner. I tillegg ble det også produsert dører, vinduer, møbler og en del hjulmateriell. På 1920-tallet fikk Jømna i oppdrag fra Oslo kommunale byråd om leveranser av dører og vinduer til både Ullevål Hageby, Torshov og Jessenløkken. Dermed ble det en dreining i produksjonen.

Fra 1960-tallet ble det satset for fullt på dørproduksjon, og de var tidlig ute med å produsere dører som tilfredsstilte nye brann og lydkrav. Senere har dette blitt et av deres store fortrinn, og Jømna produserer nå spesialdører med brann- og lydspesifikasjoner og sertifiseringer.

Må effektivisere kundekommunikasjon

I dag er Jømna sin spesialitet å levere tidstypiske dører, kopier og etterlig- ninger der det er spesielle krav fra by-og riksantikvar om å ivareta det opprinnelige utseende. De siste årene har Jømna Brug gjennomført en rekke investeringer i maskiner og effektivitetsfremmende tiltak. Kontinuerlig jobbing med effektivitet i produksjonen må til. -Nå ser vi at vår største utfordring ligger i kundekommunika- sjon, sier Per Olav. -For det er her vi bruker mest tid, og her vi taper vår lønnsomhet. Jømna Brug leverer dører til store prosjekter og til enkeltkunder. Det er ingen hemmelighet at enkelt- kunder krever mye oppfølging og tid. -Men vi må ta vare på disse kundene for det er disse som er med på å driver utviklingen av produktene våre framover, sier Trygve. -Vi må ha en god kombinasjon av både standard produkter og spesial produkter. Derfor må vi bli enda flinkere til å håndtere utfordrende kunder. Så enkelt, men så vanskelig.

Endringer tar tid

Produktene til Jømna har endret seg over tid, og det som før var spesialpro- dukter er nå standardprodukter. -Denne endringen har vi hatt god nytte av. Lønnsomheten per produkt har økt. Det er viktig og huske på at vår bransje ikke er som IT-bransjen, minner Per Olav om. -Joda, vi skal endre oss i takt med markedet, men vårt marked har en saktere endringsprosess enn andre markeder. Vi skal ikke endre produktene våre hvert halvår. Ting tar tid, og noe av det viktigste er at våre ansatte ser nytten av endringene som faktisk blir gjort.

2018 – et bra år!

På Jømna er de nå 40 ansatte med en omsetning på 63 millioner kroner. 2017 ble et dårlig år for bedriften, men i 2018 har det snudd og de kommer til å ende på 10 prosent økning i omsetning i forhold til fjoråret. Og det med færre ansatte. -Vi har effektivisert den administrative delen, sier Per Olav. -Nå skal alle produksjonsstyringssystemer byttes. Vi må øke produktiviteten i både salg og markedsføring. Derfor må vi ha effektive systemer samtidig som vi beholder den gode kundekontakten. Kundene godtar i større grad økte priser. Mange setter pris på å kunne ringe hit å få snakke med oss. Kundene er villige til å betale mer når de får god oppfølging.

-Målet framover er å beholde antall ansatte, men selge mer. Vi må utnytte kapasiteten i produksjonen bedre, for der har vi mer å gå på, sier Per Olav.

Etterlyser bedre samarbeid med kommunen

Jømna Brug er en av de største industribedriftene i Elverum. -Vi er
en betydelig aktør, og derfor viktig for lokalsamfunnet. Det bygges
mye i kommunen, og vi synes det er betenkelig at ikke kommunen går ut til entreprenører og oppfordrer til å bruke lokale produsenter, sier Per Olav.
-Hvis kommunene i Norge vil beholde arbeidskraften som faktisk finnes, så må de også gjøre noe aktivt for det, er hans oppfordring.

Lærling André Kristensen .

Rekruttering

Jømna Brug er en opplæringsbedrift, og har hatt lærlinger så lenge Per Olav har jobbet her. -Jeg startet som produksjons- sjef i 1999, skyter han inn. I dag har de to lærlinger. André Kristensen har tatt fagbrev i trevare- og bygginnredningsfaget der han fikk bestått og vel så det for sin fantastiske dør som er laget i Accoya. Accoya er dødt materiale og tiltrekker seg ikke fukt. Derfor kunne han lage paneler og lime sammen. -Jeg ville at trestrukturen skulle danne en vifteform, forteller han. Hver bit er kjørt på CNC- maskin. I august avsluttet han sin lærlingetid i trevare- og bygginnredningsfaget, og startet rett på CNC-faget. Dermed har han tatt fatt på to nye år som lærling hos Jømna Brug.

-Jeg liker å ha muligheten til å lage noe som er unikt, forteller han. -Selv om Jømna er en industribedrift som produserer mange like deler, så er det alltid utfordringer å jobbe med. Nye prosjekter med nye produkter dukker alltid opp. Jeg er generelt interessert i faget, forteller han. På CNC maskinen er det mye rutinearbeid, men det er også produkter som skal spesialfreses.
-Det handler om å ha et eget øye for faget, sier Per Olav. Det har André, og derfor er han en viktig ressurs for oss. Han er interessert, nøye og materialbevisst.