Landsdekkende fagkjede

-Vi må legge vekt på menneskene, fagkunnskapen og servicen. Det sier den nye daglige lederen i Snekker`n Norge, Tone Jakobsen. -Denne bransjen sitter på en gullgruve som er uforløst, fortsetter hun. -Nå gjelder det å få forbrukeren til å forstå det vi vet.  Vi må tenke utenfor boksen og ikke bare kopiere hverandre, men utvikle oss i takt med et marked der bevisstheten om miljø, bærekraft og norske produkter er sterkt økende. 

F.v: Ove Johansen er tredje generasjon i O. Johansen og Sønner AS og har nå overlatt det daglige ansvaret til sin datter Linda Johansen. Tone Jakobsen er splitter ny daglig leder i Snekker´n Norge.

Tone startet som daglig leder i Snekker`n Norge rett over nyttår. Hun er et fyrverkeri av ei dame som har store planer for den medlemsstyrte kjeden. -Vi skal ta med oss vår gode historie, all erfaring og utvikle oss videre som en kjede med kunden i sentrum og med butikker som er med i beslutningene. Nå skal sortimentet utvides, og målet er å få inn enda flere butikker, sier hun. 

En merkevarebygger

Vi møter Tone hos Snekker’n Lillestrøm/ O. Johansen og Sønner som har vært med i Snekker`n kjeden siden oppstarten i 1996. Vi setter oss ned i showrommet der vi omgis av nydelige kjøkkeninnredninger, vinduer og dører. De aller fleste er laget av norske produsenter. Tone begynner å fortelle, og det blir raskt tydelig at hennes arbeidsvilje og erfaring er stor. Hun har bakgrunn fra store kjeder, som Riis Bilglass, Dekkmann, Orkla og dagligvarekjeden SPAR der hun har vært en merkevarebygger med kunden i fokus. 

En gullgruve

–Nå er det Snekker`n Norge som skal opp og fram, smiler hun. Hun nærmest bobler over av entusiasme for bransjen som hun ser et enormt potensiale i. Selv er hun datter av en rørleggermester og føler hun har yrkesfag i blodet gjennom sitt bidrag inn i familiebedriften. –Derfor er dette litt som å komme hjem, smiler hun. –Byggebransjen er kjent for å være traust, sier hun. –Men jeg har fortsatt til gode å se det alle snakker om, selv om den har behov for nytt blikk utenfra. –Hittil har jeg opplevd at Snekker’n kjeden, med sine samarbeidspartnere, har stor vilje til utvikling, enorm fagkunnskap og godt kundefokus.

Fagfolka

Snekker’n består i dag av 16 butikker over hele landet som leverer produkter til hus og hytte. –Når kunder tar kontakt med oss i Snekker’n får de alltid svar av fagfolk som kan veilede og finne de beste løsningene. Derfor er vi ikke en byggevarekjede, men en faghandel. Med over 100 års erfaring fra bransjen, tør vi å påstå at vi er en av landets beste på fagkunnskap, kvalitet og service. Vi har de ekte fagfolka, sier Tone.

En kvalitetsbevisst merkevare

Nå skal merkevaren tydeliggjøres, og en oppfriskning av alle butikker er i gang. –En gjenkjennelseseffekt er viktig, samtidig som vi ivaretar tradisjonene og det familiære på hvert enkelt sted.  Norge er et langstrakt land, og vi skal ha respekt for de geografiske ulikhetene. Derfor må vi tilpasse oss og har skreddersøm til enhver butikk. Vi mennesker er forskjellige og det skal vi ha respekt for, sier Tone. – Noen setter pris på det trygge og kjente, mens andre er styrt av merkevare og kjeder de kjenner til. Noen er mer opptatt av fritiden sin, og vil ha alt trygt og ferdig montert. Vi er en kjede som skal dekke alle kundesegmenter.

Lokale produsenter

Vi i Snekker`n kjeden er opptatt av at hovedandelen av våre leverandører er norske. Stoltenberg sa det så fint under NHO konferanse i vinter: «Vi må slutte å være naive, alt er i endring og utvikling, og vi her i Norge må ta ansvar i forhold til norsk industri og norske leverandører.» –Han har helt rett, fortsetter Tone. –For framtidens kunder tror vi blir mer og mer opptatt av dette. Vi må legge vekt på produkter og bærekraft, sirkulærøkonomi og lokal tilhørighet. Det er så spennende, utbryter hun.  –Vi må lære opp kundene, og vi må selge våre produkter på en forståelig måte og ikke bare jage på pris. Beklager å si det, men hvem vet egentlig hva U-verdi er av våre kunder?

Snekker`n Norge stammer fra det som het Norske Trevarefabrikkers Andelslag. Lise Østby startet Snekker`n og var daglig leder her i mange år. –Det er hun som har bygget det opp, og historien skal vi ta vare på, sier Tone. Men vi må ikke bare se i bakspeilet. Nå må vi også se framover.

Må snakke sammen

Kommunikasjon og å jobbe sammen i team er avgjørende for å få til resultater. –Bransjen kunne trengt flere kvinner, humrer Tone. ––Kvinner er gode menneskekjennere, og tør å tenke utenfor det tradisjonelle og satte. Vi er også rasjonelle. Det er viktig, sier hun. Tone har innført virtuell kaffeprat med alle medlemmer hver torsdag på teams. Det skal ikke så mye til, men en felles kort prat i uka gir mye tilbake. Gjennom gode diskusjoner kommer vi fram til bedre resultater, mener hun.

Sterkere sammen

–Å bli en del av Snekker`n kjeden er ingen risiko. Det gir heller en større trygghet å være en del av en større familie, mener Tone. –Sammen står vi sterkere. Med felles markedsføring og en felles forhandlingspart, kommer man styrket ut av et samarbeid.

Flere produkter

Nye kategorier skal inn i kjeden. –Både norske og svenske produsenter er på vei inn. Kategorier som sommerstuer, designtak og glassrekkverk blir nå en del av vårt sortiment, forteller Tone. –Vi ønsker å bli en totalleverandør, og jo flere produkter vi har i vårt sortiment, jo lettere blir det for kundene våre. De fleste vil ha alt på et sted.

–Jeg vil gjerne få takke alle medlemmene for hvordan de har tatt imot meg, sier Tone. –Det er fantastisk å bli kjent med alle de flotte menneskene og de fantastiske produktene som selges gjennom butikkene våre. Min fordel med å komme inn utenfra er at jeg ser ting litt annerledes. Jeg liker å utvikle bransjer, er litt uredd og potensialet i Snekker`n er stort.  Derfor gleder jeg meg til fortsettelsen, avslutter hun. 

O. Johansen og Sønner AS

O. Johansen & Sønner i Lillestrøm har vært medlem av Snekker`n Norge siden oppstarten i 1996. -Vi var med på å starte kjeden sammen med daværende daglig leder Lise Østby, forteller Ove Johansen. Han er selv tredje generasjon i O. Johansen & Sønner AS.

Nå jobber også 4 generasjon Linda i bedriften med salg av kjøkken, bad og garderober mm.

Bedriften vår ble startet som et snekkerverksted i 1906 av bestefaren til Ove, Oscar. I 1911 bygde han fabrikken der de holder til i dag. I 1979 tok Ove over som daglig leder.

På midten av 70-tallet var de 11 ansatte i produksjonen. Men så lønnet det seg ikke lenger å produsere selv. –Derfor begynte vi å selge ferdigvarer. Så i 1996 startet vi derfor Snekker`n Norge som er en del av Norske trevarefabrikkers Andelslag NTA. Vi ble flere medlemmer, og felles innkjøpsavtaler og markedsføring ble svært nyttig for oss. Vi er tilknyttet et fagmiljø og tilbyr både kjøkken, dører, vinduer, garderober og garasjeporter med montering til våre kunder. Vi prioriterer norske produsenter. Kortreiste kvalitetsprodukter er det vi ønsker å tilby våre kunder, sier Linda og Ove.