Tundøren AS

MED EVNE TIL OMSTILLING

Av Elisabeth Østby

Tundøren AS har siden 1943 levert ulike tre-produkter til kunder i Sandefjord og omegn.  Etterhvert spesialiserte de seg på produksjon av ytter-og innerdører.  De har utviklet seg i takt med markedet, og har den siste tiden tatt steget inn i prosjektmarkedet.  Nå er lageret fylt til randen, for her er det mye å gjøre om dagen.  

Dagens eiere og drivere, Reidar og Bjørn Terje Røed, er barnebarna til grunnlegger Reidar A. Røed.  De to er fettere og har jobbet i bedriften er årrekke.  Bjørn Terje er daglig leder og Reidar er styreleder.  De to karene vinker oss entusiastisk inn på møterommet.  Med munnbind på, og god avstand kan vi endelig slippe praten løs. 

-Jeg begynte her i 1979, forteller Bjørn Terje.  -Jeg lurer på om det da kan kalles en diagnose, ler han.  Reidar har bare jobbet her i 25 år, så han er nesten som ny å regne, flirer han.  -Jeg kan faktisk ikke huske at noen har sagt opp jobben sin, fortsetter Reidar.  -Det må jo være et godt tegn.  Jeg er ganske sikker på at det har med godt arbeidsmiljø å gjøre, humrer de to karene.  

F.v.: Daglig leder Bjørn Terje Røed, prosjektleder Mairi Laos og styreleder Reidar Røed.

F.v.: Daglig leder Bjørn Terje Røed, prosjektleder Mairi Laos og styreleder Reidar Røed.

Flinke på omstilling

Tundøren har vært gjennom både opp og nedturer.  De har klart å snu dårlige trender ved å satse på nye markeder og gripe muligheter, og hver gang har de klart å karre seg opp fra dype daler.  -Vi biter oss fast og nekter å gi oss. Det er vi stolte av, sier Bjørn Terje.

Tundøren

Reidar A. Røed startet snekkerverksted i 1943 og lagde medisinskap, butikkinnredninger og trapper. -Han var for øvrig en beskjeden mann, forteller Bjørn Terje.  -Det er det ingen av oss som har arvet, ler Reidar. 

Etter krigen lagde de ulike innredninger på spesialbestillinger til innbyggerne i Sandefjord og Vestfold.  I 1965 begynte Reidar å produsere kiosker for Diplom-Is. Hele 800 Diplom-Is kiosker ble levert over det ganske land frem til 1975. Fra 1968 produserte de ytterdører til det norske markedet under merkenavnet Tundøren.

Norske spesifikasjoner

I 2009 stoppet produksjonen her hjemme og ble flyttet til fabrikker i Sverige, Latvia og Estland. -Det er viktig å påpeke at Tundøren fortsatt er norsk, sier Reidar.  -For det er tross alt vi som står for alle tegninger og spesifikasjoner.  Vi har stålkontroll på produksjonen i fabrikkene, og den estiske fabrikken er med i norsk dør og vinduskontroll.  Tilsammen har vi mange års fagkunnskap som alle våre dører er bygget på. En del dører har gjennomgått testing for både brann og lyd, og har godkjente klassifiseringsmerker.

Fullt på lager

Tundøren AS flyttet inn i nye lokaler for akkurat to år siden.  Allerede nå viser det seg at bedriften holder på å vokse ut av disse lokalene.  En rundtur på lageret sier sitt, for her er det smekkfullt. -Vi er i gang med å finne løsninger på dette, sier Reidar.  -Vi må rett og slett kjøpe oss mer lagerplass.  Men det betyr jo bare en ting;  Vi har mye å gjøre om dagen.  De dempende koronatilstandene som er ellers i verden, ser vi heldigvis lite til. 

Opptur

2020 ble et år med oppgang for Tundøren.  -Mange har investert i boligen sin, og det gir positive ringvirkninger for oss.  Det endte med en omsetningsøkning på 20 prosent i fjor, til 34 millioner kroner.  Hittil i år har vi ligget 60 prosent over fjoråret, så det har startet knallbra, forteller Reidar.  Nå er de åtte ansatte, der tre av disse ble ansatt i prosjektavdelingen høsten 2020.  Enda en nyansatt skal inn i løpet av kort tid.

Satser på prosjektmarkedet

-Vi tror at markedet vil roe seg litt ned etterhvert.  Våre produkter går kun gjennom forhandlere til både proff- og privatkunder.  Oppussingstrenden kan ikke fortsette på samme måte framover, mener de to fetterne.  -Derfor satser vi for fullt mot prosjektmarkedet der vi er i direkte kontakt med entreprenører. 

-Prosjektarbeid krever gode rutiner og et fast system, forklarer prosjektleder Mairi Laos som startet hos Tundøren for to år siden.  Før dette har hun jobbet ut mot norske kunder på fabrikken i Estland siden 2013.  -Mairi har en kompetanse på dette området som er uvurderlig for oss, sier Reidar.  -Ingen av oss har tidligere jobbet i dette markedet.  Derfor utfyller vi hverandre godt.  Vi ser fram til  å ta steget inn i et nytt og stort marked.  

Fargeglade kunder

Trendene på dørfronten er skiftene.  Da Mairi begynte å selge dører til norske kunder var det kun hvitt det gikk i.  De siste årene har trendene endret seg fra det helt lyse og over til det helt mørke, gjerne svart og grått, forteller hun.  -Nå ser vi igjen en endring.  Pastellfargene er på vei inn, en motsats fra tidligere trender, og også kanskje et resultat av den verden vi lever i akkurat nå.  Folk trenger farger, og er i mye større grad tøffere i sine fargevalg.   

Det viktige samarbeidet

Selv om 2020 ble et godt år, så har bedriften merket konsekvensene av Covid 19.  -Det er en ustabilitet og usikkerhet som tærer på, mener Bjørn Terje.  -Råvaresituasjonen er også nå et usikkerhetsmoment. Mange sliter med å få tak i nok furu, og prisene stiger i været.  Utfordringer vil det alltid være.  For oss som bransje er det viktig å samarbeide, og enda viktigere vil det nok bli for å klare å henge med på stadig høyere krav til dokumentasjon og sertifiseringer i byggebransjen. Som liten bedrift er det mye å følge på.  Heldigvis har vi god erfaring og kunnskap som vi drar med oss videre, og inn i neste avsnitt av Tundørens historie, avslutter Reidar og Bjørn Terje.